Wiatraki dalej od domów i z wyższym podatkiem

Od początku 2017 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące elektrowni wiatrowych – tzw. ustawa wiatrakowa wprowadziła m.in. ograniczenie dotyczące odległości wiatraków od budynków mieszkalnych oraz zmieniła zasady opodatkowania elektrowni wiatrowych podatkiem od nieruchomości. W efekcie nowe wiatraki mogą zazwyczaj powstawać w odległości co najmniej 1,5-2 km od domów, a wzrost opodatkowania dla całej branży szacuje się nawet na 0,5 mld zł w skali roku.

Najważniejszą zmianą jest nowy przepis mówiący o tym, że elektrownie wiatrowe nie mogą powstawać w mniejszej odległości od budynków mieszkalnych niż 10-krotność ich wysokości. W pomiarach wysokości pod uwagę bierze się również wirnik oraz łopaty (całkowita wysokość). Z reguły taka odległość wynosi zatem 1,5-2 km.

Zgodnie z nowymi regulacjami, zmianie uległy też zasady naliczania podatku od nieruchomości względem elektrowni wiatrowych. W poprzednich latach daninę naliczano od części budowlanej turbin – fundamentów oraz masztów. Obecnie jednak podatek liczony powinien być od całości konstrukcji, czyli również od urządzeń służących do produkcji energii. Jak szacuje Stowarzyszenie Energii Odnawialnej, w konsekwencji branża zapłaci w tym roku o ok. 0,5 mld zł więcej z tytułu podatku od nieruchomości.

Zmiany wprowadziła ustawa z 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 961).

Nowe przepisy weszły w życie 1 stycznia 2017 r.