Business concept with copy space. Office desk table with pen focus and analysis chart, computer, notebook, cup of coffee on desk.Vintage tone Retro filter, selective focus.

JPK teraz także dla mikrofirm

Od początku 2018 r. już każdy podatnik podatku od towarów i usług (VAT) musi przesyłać pliki JPK_VAT. W efekcie obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji dla podatku VAT (rejestr sprzedaży oraz zakupów VAT) objął także mikroprzedsiębiorców. Pliki JPK_VAT trzeba przekazywać do 25. dnia po zakończeniu danego miesiąca.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) to zestaw informacji nt. operacji gospodarczych za dany okres czasu, który przesyłany jest w formie elektronicznej. Co ważne, dane pochodzą bezpośrednio z systemu finansowo-księgowego przedsiębiorstwa. Obecnie do składania plików JPK_VAT zobowiązane są wszystkie przedsiębiorstwa (podatnicy podatku VAT), czyli zarówno te duże, jak i mikrofirmy. Z obowiązku zwolnieni są natomiast podatnicy wykonujący tylko czynności zwolnione z VAT.

JPK_VAT pozwoli na ograniczenie liczby kontroli w firmach, zwiększenie uczciwej konkurencji na rynku i wyższe wpływy z VAT. Pierwszy plik JPK_VAT należy wysłać do 26 lutego 2018 r. (za styczeń 2018 r.). JPK_VAT wysyła się miesięcznie, nawet jeśli podatnik rozlicza się kwartalnie” – informuje Ministerstwo Finansów.

Szczegółowe informacje nt. JPK można znaleźć na stronie Ministerstwa Finansów.