www branża transportowa

Delegowanie pracowników – UE zdecydowanie zaostrzy zasady?

Unia Europejska zmierza do wprowadzenia zdecydowanych zmian dotyczących delegowania pracowników pomiędzy poszczególnymi krajami członkowskimi. Główną nowością ma być zasada równej płacy, która w praktyce oznacza, że firma delegująca pracownika do innego państwa będzie musiała nie tylko zapewnić mu minimalne wynagrodzenie (obowiązujące w przyjmującym kraju), ale też wszelkie inne dodatki oraz świadczenia.

Przygotowane przez Komisję Europejską propozycje zostały w ostatnich dniach przyjęte przez działającą w Parlamencie Europejskim komisję ds. zatrudnienia i spraw socjalnych. Sprawa wprowadzenia zmian nie jest jednak jeszcze przesądzona, ponieważ propozycje wymagają akceptacji przez Radę UE i Parlament Europejski. Głosowania odbędą się najprawdopodobniej w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Największe kontrowersje budzi rozwiązanie zrównujące płace pracowników delegowanych ze stawkami obowiązującymi w państwie przyjmującym. Wymóg ten nie będzie dotyczyć jednak tylko samego wynagrodzenia minimalnego, ale również różnego typu lokalnych dodatków oraz innych świadczeń. W efekcie przedsiębiorstwa delegujące pracowników będą zmuszone do zmierzenia się nie tylko z wyższymi kosztami finansowymi, lecz także z dodatkowymi obowiązkami biurokratycznymi. Bardzo duże problemy rodzić może konieczność dostosowywania się do poszczególnych przepisów, które obowiązują w innych krajach członkowskich UE.

Nowe zasady mogą być szczególnie niekorzystne dla polskich przedsiębiorstw, które odpowiadają za ok. 25 proc. ogółu pracowników delegowanych w ramach UE. Z szacunków Pracodawców RP wynika, że wprowadzenie kontrowersyjnych zmian może doprowadzić w Polsce do utraty pracy nawet przez ok. 300-400 tys. osób. W skali całej Europy zagrożenie dotyczy mniej więcej 1 mln pracowników.