Dascoin – co się dzieje z tym projektem?

Około roku temu rozpoczęło się postępowanie przed Urzędem Konkurencji i Konsumentów dot. projektu prowadzonego pod nazwą Dascoin. Firma prowadząca działalność pod tą marką oznaczona jest jako CL Singapore Pte Ltd w Hong Kongu. UOKiK, klasycznie, projekt oparty na marketingu sieciowym, rozpatrywał w kontekście zabronionej sprzedaży piramidalnej wedle art. 7 pkt 14 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.

 

27 marca 2019 r. Prezes UOKiK wydał postanowienie wedle którego uznał działalność ww. firmy za niedozwoloną i na swojej stronie wydał tzw. ostrzeżenie publiczne.

 

Orzeczenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zostało zaskarżone przez firmę w dniu 9 maja 2019 r. Wedle procedury obowiązującej, sprawa została aktualnie przekazana do Sądu Okręgowego w Warszawie Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sprawa toczy się tam pod sygnaturą XVII Amz 25/19.

 

Sprawa pod względem prawnym jest następująca:

  • Samo prowadzenie działalności MLM (Multi-Level Marketing) jest dozwolone, a zabronione jest finansowanie się z wpłat nowych osób w stopniu, który sprawia że pozostała działalność gospodarcza jest marginalna (lub jej wręcz nie ma);
  • Projekt Dascoin może prowadzić marketing sieciowy i korzystać z afilacji polegającej na zapraszaniu nowych osób, ale nie może być to jedyną (albo praktycznie jedyną) działalnością w projekcie;
  • Jeśli w zaskarżeniu projekt Dascoin nie przedstawił w jaki sposób prowadzi swoją działalność gospodarczą poza afilacją, tzn. że ich waluta wirtualna faktycznie zaczyna działać i inwestorzy osiągną swoje zyski, tzn. że projekt wręcz od początku był utopią i był skazany na niepowodzenie;
  • Jeśli w zaskarżeniu projekt Dascoin przedstawi, że waluta jest faktycznie wykorzystywana w działalności coraz większej liczby osób (czyli użytkownicy wprowadzają ją do swoich pozostałych działalności typu restauracje, kręglarnie czy cokolwiek innego), to projekt ma realne możliwości powodzenia.

 

Problem w tym, że z naszego punktu widzenia od dłuższego czasu MLMy zbyt często stawiają nacisk głównie na zapraszanie, a zapominają o tej pozostałej działalności gospodarczej. Nie jest to jednak wyłącznie domena w multi-level marketingu. Również projekty ICO są w fazie rozwoju wczesnego zbyt długo, a sama spekulacja na walutach na dłuższą metę nie zapewni zysku.

Zapisz się do naszego newslettera

Rozwiązałeś swój problem?

Podpowiemy Ci co należy zrobić.
Ciekawe rozwiązania bezpłatnie wprost na Twój email