Crowdfunding a prawo. Jak legalnie zbierać pieniądze przez internet?

Pojęcie crowdfundingu, czyli finansowania publicznego (społecznościowego), pojawiło się w Polsce mniej więcej w 2011 r., kiedy to ruszyła najbardziej popularna tego typu platforma (PolakPotrafi.pl). Crowdfunding to forma finansowania różnego rodzaju projektów przez społeczność. Przedsięwzięcie jest w takim przypadku finansowane poprzez dużą liczbę drobnych, jednorazowych wpłat – dokonywanych przez osoby zainteresowane projektem. Do znacznego rozwoju takiej formy finansowania przyczyniło się m.in. upowszechnienie internetu, które pozwoliło na łatwe i szybkie informowanie o projektach i tworzenie wokół nich społeczności.

Obecnie w Polsce zbieranie pieniędzy za pośrednictwem internetu nie jest jeszcze regulowane przez państwo. Crowdfunding nie jest też zbiórką publiczną w rozumieniu ustawy o zbiórkach publicznych. Konsekwencją tego jest głównie to, że pieniądze pozyskane w ramach zbiórki internetowej nie będą rozliczane w taki sposób, jak pieniądze ze zbiórki publicznej. Crowdfunding nie wymaga tym samym rejestracji (zgłoszenia) na portalu zbiórek publicznych ani też składania sprawozdania z przeprowadzonej zbiórki.

Gdzie najlepiej zacząć przygodę z crowdfundingiem?

Obecnie funkcjonuje wiele portali internetowych umożliwiających gromadzenie pieniędzy w ramach crowdfundingu. To np. www.beesfund.com, www.polakpotrafi.pl, www.megatotal.pl czy www.wspieramkulture.pl. Na co warto zwrócić uwagę, wybierając jeden z powyższych portali? Pamiętać należy przede wszystkim o tym, że niemal każdy portal pobiera prowizję od zebranego kapitału. W Polsce możliwe jest stosowanie różnych modeli crowdfundingu i każdy z nich związany jest z innymi obowiązkami podatkowymi. Warto w związku z tym zasięgnąć informacji nt. szczegółowych wymagań i możliwości.

Czego potrzebujesz, żeby osiągnąć sukces w crowdfundingu?

Nie od dziś wiadomo, że aby odnieść sukces w crowdfundingu nie wystarczy jedynie genialny pomysł. Ważniejszym jest zainteresowanie tym pomysłem potencjalnych odbiorców. Decyzja wspierających o finansowaniu projektu zależeć będzie bowiem w głównej mierze od sposobu przedstawienia przez treści. Większość platform korzysta z podobnego schematu zamieszczania projektów. Opis projektu jest tym elementem, bez którego nie da się stworzyć skutecznej i przykuwającej uwagę kampanii. Pomysł musi zostać przedstawiony w taki sposób, aby był atrakcyjny, zrozumiały i w końcowym rezultacie również wart zainwestowania. Ważnym elementem jest także prezentacja wizualna. Statystyki pokazują, że projektodawcy, którzy prezentują projekt w prostym filmiku, częściej osiągają założony cel finansowy. Ważne, aby filmik nie był zbyt długi i przedstawiał w czytelny sposób cel projektu. Można też stworzyć stronę poświęconą projektowi, która przekierowywałaby potencjalnych wpłacających do platformy, na której kampania została umieszczona. Nie jest to element obowiązkowy, ale mimo wszystko warto o nim pomyśleć. Nieocenionym będzie także założenie kont na portalach społecznościowych, które pozwolą na dotarcie do szerszego grona odbiorców i tym samym do docelowej grupy, która zainteresuje się pomysłem.

Crowdfunding a podatki?

Obecnie brak jest regulacji jednoznacznie rozstrzygających tę kwestię, chociaż Komisja Europejska planuje w niedalekiej przyszłości obłożyć podatkiem zbiórki crowdfundingowe. Podatek nie zostanie nałożony ani na internautów wspierających inicjatywy biznesowe w ramach crowdfundingu, ani na korzystających z tej formy finansowania przedsiębiorców. Opodatkowane podatkiem od towarów i usług (VAT) mają być produkty, jakie będą oferowane w zamian za wsparcie. Firmy pracujące za pieniądze z crowdfundingu nad nowymi technologiami będą musiały podnieść ich cenę o 23 proc., chcąc zapłacić nałożony przez KE podatek VAT.

W przypadku podatku od spadków i darowizn sprawa wygląda następująco: jeśli zbiórka crowdfundingowa jest nieodpłatna, a wpłacający nie otrzymują w zamian żadnego świadczenia, organy podatkowe potraktują wpłaty jako darowiznę, przy której obowiązuje jednak  zwolnienie z podatku do kwoty 4902 zł. Obowiązek zapłaty podatku od darowizny powstaje dopiero powyżej tej kwoty, jeżeli darczyńcami są osoby obce. Kwoty te obejmują wszystkie wpłaty od jednej osoby dokonane w ciągu 5 następujących po sobie lat.

Rafał Kufieta

Kancelaria Prawna Rafał Kufieta

Zapisz się do naszego newslettera

Rozwiązałeś swój problem?

Podpowiemy Ci co należy zrobić.
Ciekawe rozwiązania bezpłatnie wprost na Twój email