Jak napisać Whitepaper?

Kryptowaluty i tokenizacja – do czego potrzebny jest Whitepaper?

SPECJALIZACJA – KRYPTOWALUTY | KANCELARIA PRAWNA

Załóżmy, że masz bardzo dobrze przemyślany pomysł na biznes. Problem stanowi jednak kapitał potrzebny na jego realizację. W takiej sytuacji wiele firm, a w szczególności startupów decyduje się obecnie na skierowanie się ku aktywom cyfrowym. Tokenizacja pozwala pozyskać niezbędne środki na realizację założeń rozwojowych. Każdy projekt wymaga jednak sporządzenia odpowiedniej dokumentacji. W jaki sposób bowiem potencjalny inwestor ma wiedzieć na co zostały przeznaczonej jego środki? Tutaj rozwiązaniem staje się tzw. Whitepaper, który pełni rolę czysto informacyjną. Pojawia się również masa wątpliwości – czy tworzy on po stronie firmy tokenizującej jakiekolwiek konsekwencje prawne? Dowiedz się nieco więcej właśnie tutaj!

Z perspektywy prawnika – czym tak naprawdę jest Whitepaper?

W zasadzie każdy ciekawy projekt w branży krypto posiada swój Whitepaper. Dlaczego? Głównie z tego względu, że stanowi on opis przedsięwzięcia. Pozwala inwestorom zapoznać się z jego założeniami, przedstawia plany i etapy realizacji, a także zawiera roadmap. Z reguły Whitepaper zawiera kilkadziesiąt stron tekstu razem z grafikami. Stanowi dokument czysto informacyjny pozwalający praktycznie każdemu zaznajomić się z głównymi założeniami i celem tokenizacji. W praktyce we właściwie stworzonej formie nie rodzi jednak prawie żadnych konsekwencji prawnych. 

Co znajduje się w treści Whitepaper?

W zasadzie każda firma przeprowadzająca tokenizację posiada własny sposób tworzenia takich dokumentów. Trudno jest stworzyć jakąkolwiek skuteczną metodykę pisania bądź szablon. Nie ma w tym aspekcie również żadnych wytycznych prawnych co do kształtu Whitepaper. W jednym przypadku będzie to obszerny dokument z wyliczeniami i tabelkami, a w innym zwięzły tekst z infografiką. Z naszego doświadczenia najlepiej jest połączyć obie te formy, gdyż czytelnik jest wzrokowcem. Dzięki obrazkom zapamiętuje to co czyta i na odwrót. Łatwiej jest mu przyswoić warstwę merytoryczną tekstu z pomocą przydatnych grafik. Dzięki takiemu podejściu do budowania Whitepaper można dotrzeć do potencjalnego odbiorcy każdego typu.

Ile czasu zajmuje pisanie takiego dokumentu?

To zależy od projektu. Im bardziej rozbudowane są jego założenia tym więcej będzie potrzebnych opisów. Każdą potencjalną funkcjonalność trzeba opisać, a do tego często dołączyć powiązaną infografikę. Objętość zależy także od tego ile informacji zostanie przekazanych do osoby piszącej od pomysłodawców. Najtrudniej niestety jest zebrać wszystkie informacje w całość. Wstęp zajmuje zdecydowaną większość czasu ze względu na to, że stanowi wizytówkę Whitepaper – zachęca do przeczytania całej reszty dokumentu. 

Kto w takim razie tworzy Whitepaper?

Sprawy dotyczące kryptowalut i tokenizacji stanowią bardzo duży wycinek pracy naszej kancelarii prawnej. W tym aspekcie zajmujemy się również sporządzaniem takich dokumentów. Masz ciekawych projekt jednak nie wiesz w jaki sposób ubrać go w rozwiązania prawne i napisać Whitepaper? Skontaktuj się z nami! Nasi prawnicy doradzą Ci w sposób kompleksowy i zajmą się tym za Ciebie. Skorzystaj z konsultacji prawnej i wspólnie doprecyzujemy wszelkie szczegóły.

Zapisz się do naszego newslettera

Rozwiązałeś swój problem?

Podpowiemy Ci co należy zrobić.
Ciekawe rozwiązania bezpłatnie wprost na Twój email