Estoński CIT. Spółka w estońskim CIT. ECIT.

ESTOŃSKICIT.EXPERT

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ NA: ESTOŃSKICIT.EXPERT

Jako przedsiębiorca prowadzący firmę, jesteś z reguły zobowiązanym do zapłaty CIT. Na pewno jednak spotkałeś się już z terminem “estoński CIT”. Ryczałt od dochodów spółek zwany ECIT funkcjonuje w Polsce już od około 2021 r. Być może już wiesz, ale przejście na estoński system opodatkowania w znacznym stopniu może zwiększyć płynność finansową Twojej firmy. Chciałbyś płacić 5% podatek? Nazywam się Rafał Kufieta i z wielką chęcią odpowiem na Twoje pytania w zakresie estońskiego CIT-u. Zapraszam Cię do śledzenia mojej strony pod tym linkiem oraz kanału na YouTube, gdzie w prosty sposób postaram się wytłumaczyć Ci wszelkie kwestie z tym związane!

Dlaczego powinieneś skorzystać z estońskiego CIT-u?

Główną zaletą estońskiego CIT-u jest przede wszystkim ogromna swoboda w kontekście kształtowania obowiązku podatkowego. Opłacanie składek co miesiąc lub kwartał? Będąc podatnikiem ECIT, nie musisz się tym martwić! – sam kontrolujesz termin oraz wysokość podatku. Dzięki jego zastosowaniu możesz przez 4 lata nie odprowadzać obowiązku podatkowego, a także nie wpłacać żadnych zaliczek. Wysokość efektywnego opodatkowania, uzależniona jest od Twoich obrotów. W przypadku małego przedsiębiorcy, osiągającego przychody rzędu 2 mln EUR rocznie jest to 20% stawka. Dla dużych firm oprocentowanie w tym wariancie wynosi 25%.

Jak przejść na estoński CIT?

W tym momencie warto zaznaczyć, że jest to proces całkowicie dobrowolny. W pierwszej kolejności, aby zostać podatnikiem estońskiego CIT-u, należy złożyć stosowne zawiadomienie o zmianie modelu opodatkowania. Wniosek należy skierować do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, który zajmie się jego rozpatrzeniem. W dalszej kolejności masz dwie możliwości dotyczące dostarczenia dokumentów. Możesz to zrobić do końca 1 miesiąca roku podatkowego, w którym zamierzasz skorzystać ECIT-u lub w trakcie jego trwania. Jeżeli zdecydujesz się na dokonanie tej zmiany, gdy rok podatkowy już trwa – w pierwszym kroku rozlicz klasyczny CIT. Następnie sporządź sprawozdania finansowe i zamknij wszystkie księgi. Dopiero wtedy możesz złożyć zawiadomienie o wyborze ECITU. Dlaczego? Pozwoli to na proporcjonalne ustalenie podstawy opodatkowania.

Czy można zrezygnować z estońskiego CIT-u?

Jak najbardziej. W większości przypadków możesz wyzbyć się prawa do korzystania z ECIT-u bez obaw. Co więcej, nie jesteś zobowiązany do uiszczenia płatności dotyczącej podatku od całości przychodu, który dotychczas zgromadziłeś. Należy go uregulować nie wcześniej niż w momencie jego wypłaty. Do określenia wysokości podatku wykorzystywana jest stawka opodatkowania, która obowiązywała Cię w trakcie rozliczania się na zasadach ECITU. Jednakże, gdy z niego zrezygnujesz, to dopiero po 3 latach od zakończenia roku kalendarzowego, możesz ubiegać się o powrót do estońskiego systemu podatkowego.

Zastanawiasz się, czy możesz przejść na estoński CIT?

W odpowiedzi na potrzeby przedsiębiorców wraz z nadejściem Nowego Ładu ustawodawca rozszerzył listę podmiotów uprawnionych do przejścia na estoński CIT. Zgodnie z treścią dokumentu obok spółki akcyjnej i spółki z o.o. na zestawieniu znalazły się również proste spółki akcyjne, spółki komandytowe i spółki komandytowo-akcyjne. Jednakże, aby móc rozliczać się na estońskich zasadach należy spełnić szereg wymagań. Każde przedsiębiorstwo jest inne, dlatego do sprawy należy podejść w sposób indywidualny. Być może w przypadku Twojej firmy zastosowanie estońskiej formy opodatkowania nie będzie korzystne. Masz pytania w tym zakresie? – skontaktuj się ze mną! Umówimy spotkanie, a ja zajmę się wszelkimi formalnościami! Zapraszam do kontaktu!